Katalizator – Co to jest?

Układ wydechowy, choć na pierwszy rzut oka prosty, jest w rzeczywistości złożoną jednostką pełniącą wiele ważnych funkcji. Jednym z kluczowych komponentów układu wydechowego jest katalizator samochodowy, nazywany również reaktorem lub konwerterem katalitycznym. Jego głównym zadaniem jest redukcja szkodliwych substancji emitowanych w procesie spalania.

Katalizator samochodowy jest rodzajem filtra, na którym gromadzą się szkodliwe substancje, zapobiegając ich uwalnianiu poza układ wydechowy. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się także pochłaniacze par paliwa, które dodatkowo chronią środowisko przed zanieczyszczeniem. W przypadku silników wysokoprężnych, wyposaża się je w filtr cząsteczek DPF, który pełni funkcję podobną do katalizatora w silnikach benzynowych.



Katalizator Samochodowy – Dlaczego jest ważny?

Obowiązujące normy emisji spalin, takie jak Euro 6D, nakazują obecnie wyposażenie każdego pojazdu w katalizator i wymagają spełnienia określonych standardów emisji spalin. Pojazdy, które nie spełniają tych wymagań, nie zostaną dopuszczone do sprzedaży.

Jeśli diagnosta wykryje brak katalizatora, pojazd może również nie przejść okresowych badań technicznych. To zdarza się, gdy katalizator jest uszkodzony lub działa niewłaściwie, co może prowadzić do uwolnienia szkodliwych substancji. Teraz, gdy wiesz, czym jest katalizator i dlaczego jest istotny, przyjrzyjmy się jego budowie i działaniu w bardziej szczegółowy sposób.



Jak Jest Zbudowany Katalizator Samochodowy?

Katalizator znajduje się w początkowej części układu wydechowego i przypomina tłumik pod względem wyglądu zewnętrznego. Wewnątrz tej metalowej obudowy zawiera się istotne elementy, które odpowiadają za główne funkcje katalizatora. Składa się on z trzech głównych części:

  1. Obudowy: To zewnętrzna, płaska, metalowa puszka, którą łączy się z kolektorem w układzie wydechowym. Spaliny przepływają przez nią, oczyszczane są, a następnie odprowadzane rurą wydechową.

  2. Nośnika: To wewnętrzny element o strukturze plastra miodu, z gęsto rozmieszczonymi kanalikami, które pełnią rolę filtra. Materiał rdzenia może być wykonany z metalu lub ceramiki, w zależności od rodzaju katalizatora.

  3. Otuliny: Katalizator posiada dwie warstwy otuliny - pośrednią i aktywną katalitycznie. Pierwsza to siateczka o porowatej strukturze, pokrywająca bezpośrednio rdzeń. Warstwa aktywna katalitycznie wykonana jest z metali szlachetnych, takich jak platyna, pallad czy rod. Te metale reagują z substancjami w spalinach, neutralizując je i zmniejszając ich szkodliwość.                                                                                                                                                 

     

    Katalizator Samochodowy – Jak Działa i Do Czego Służy?

     

Katalizator działa na zasadzie redukcji i oczyszczania spalin, eliminując szkodliwe substancje przed ich uwolnieniem do środowiska.

W nowoczesnych pojazdach, katalizator montuje się w kolektorze wydechowym, aby osiągnąć maksymalną efektywność w temperaturze między 400 a 800 stopniami Celsjusza, która jest niezbędna do rozpoczęcia reakcji katalitycznych. Katalizator jest wyposażony w warstwę izolacyjną, pomagającą w szybszym osiągnięciu tej optymalnej temperatury.

Kiedy silnik jest uruchomiony, spaliny przepływają przez katalizator, gdzie inicjowane są reakcje, prowadzące do zmniejszenia szkodliwych substancji. Dzięki kontaktowi z tlenem zawartym w spalinach, reakcje te tworzą azot, parę wodną i dwutlenek węgla. W wyniku tych procesów spaliny opuszczają katalizator w oczyszczonej formie, zawierającej minimalne ilości tlenku węgla, węglowodorów i dwutlenka węgla.

Katalizator samochodowy współpracuje z sondą lambda, która monitoruje zawartość tlenu w spalinach i przekazuje te informacje do komputera pojazdu. W przypadku niewłaściwych wyników odczytu, których przyczyną może być uszkodzenie katalizatora, sonda lambda, lub inny komponent, może pojawić się błąd check engine.



Katalizator Samochodowy – Objawy Usterki

Katalizator samochodowy pracuje w trudnych warunkach i podlega zużyciu. Czynniki zewnętrzne, takie jak korozja i uszkodzenia mechaniczne, również mogą wpłynąć na jego stan. Wielu producentów określa trwałość katalizatora na około 180-200 tys. kilometrów, po czym można spodziewać się objawów zużycia.



Zaloguj się aby dodać komentarz

Dyskusja

0 komentarze

Bądź pierwszym, który skomentuje.

Skupy

Znajdź najbliższy skup katalizatorów

Chcesz sprzedać katalizator osobiście? sprawdź skupy w Twojej okolicy

Pszczyńska 43-262 Radostowice

Więcej

Grabiszyńska 53-234 Wrocław

Więcej

Lwowska 66-400 Gorzów Wielkopolski

Więcej