Katalizator znajduje się pod autem między komorą silnika a słupkiem B lub przy samym silniku pod kolektorem wydechowym. Sama obecność puszki katalizatora nie zawsze świadczy o tym, że wkład ceramiczny faktycznie jest w środku, aczkolwiek to już dobry początek.
Najlepiej sprawdzić obecność katalizatora rozmontowując wydech i zaglądając do niego w warsztacie. Jest to stuprocentowa metoda sprawdzenia, czy katalizator jest pełny. Ale warto wiedzieć, zanim rozmontujemy wydech z pustym katalizatorem, by nie narażać się na nie potrzebne koszty.
Drugim stu procentowym sposobem sprawdzenia zawartości jest przewiercenie puszki cienkim wiertłem do metalu. Możesz to zrobić jeśli masz dostęp do katalizatora i przeznaczasz go typowo na skup. Nie przewiercaj katalizatora, który chcesz wykorzystać jako część zamienną
Trzecim sposobem dającym niemal 100% pewności, że katalizator jest pełny jest sprawdzenie temperatury pirometrem. Pirometr to termometr laserowy. Katalizator rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur a jego temperatura pracy to 400-800 stopni. Odpal samochód na 20-30 minut lub przejedź krótką trasę. Zgaś auto i odczekaj około 10 minut do ostygnięcia układu wydechowego. Sprawdź temperaturę, jeśli katalizator będzie rozgrzany do ponad 100 stopni oznacza to, że na pewno jest w środku. Zawsze sprawdzaj termometrem nigdy nie dotykaj gorącego katalizatora!
Jeżeli puszka jest na miejscu i nie masz możliwości sprawdzić w powyższy sposób sprawdź kolejno te rzeczy:
1. Poziom hałasu pracy silnika; jeśli silnik pracuje równo i cicho jest to bardzo dobry znak i istnieje już duże prawdopodobieństwo, że wkład jest w środku. Jeśli auto pracuje głośno lub bardzo głośno katalizator jest pusty, lub wydech jest nieszczelny dlatego w celu uzyskania jednoznacznych wyników inspekcji musisz sprawdzić to dokładnie.
2. Kontrolka check engine; Jeżeli kontrolka nie świeci się prawdopodobnie katalizator jest pełny jeśli się świeci nie oznacza to od razu, że katalizator jest pusty, ale istnieje już takie prawdopodobieństwo.
3. Specyficzny zapach spalin; katalizator pełni bardzo ważną rolę w układzie napędowym auta dlatego jego brak będzie skutkował bardzo mocnym i nieprzyjemnym zapachem spalin.
4. Jeżeli Twoje auto nie odpala możesz postukać w puszkę metalowym narzędziem to też dobry, ale nie niezawodny sposób.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Dyskusja
Bądź pierwszym, który skomentuje.